Nu är gamla låd-eländena borta. Frågan är vad jag ska göra med hålet.
Lite trött däck!?
Incheckad på hotellet. Mest överraskande: B&O-anläggningen på väggen bredvid hörnskåpet.
Denna sida upp, eller?
Summering av andra dagen på rikskvalet i Gävle
Dagen bjöd pÃ¥ nästan obegränsade mängder regn och vind. Under den första seglingen utanför Gävle SS klubbanläggning pÃ¥ Huseliiharen hade vi frisk nordlig vind omkring 6-7 m/s. Starten gick hyfsat i jämförelse med gÃ¥rdagens mindre lyckade försök och vi rundade kryssmärket nÃ¥gonstans i den främsta tredjedelen av fältet. Första undanvinden gick skapligt fram till länsrundningen där jag klantade till nedtagningen och fick spinnakerskotet under bÃ¥ten. Att reda ut det tog en stund och vi halkade ner till den sista tredjedelen innan det var klart. Resten av racet kämpade vi för att klättra tillbaka utan att hitta flytet och tempot i vindskiftena. Till slut kom vi i mÃ¥l pÃ¥ en 10:e-plats. Till andra racet hade vinden ökat till närmare 10 m/s med en del riktiga rökare till vindbyar emellanÃ¥t. Vi provade samma typ av startstrategi och lyckades riktigt bra denna gÃ¥ng. Vi kom iväg först i fältet med känslan av att startfartyget släppte ett antal tjuvstarter. Kryssen upp gick riktigt bra (att vi ställt in kompassen sÃ¥ vi kunde läsa rätt kurser bidrog ocksÃ¥). Vi rundade kryssmärket med ett par bÃ¥tlängders ledning och kunde sätta spinnakern snabbt direkt vid kickbojen. En bit in pÃ¥ länsen hade vi ryckt iväg till ca 10 bÃ¥tlängders ledning och 606’an planade pÃ¥ med närapÃ¥ jollekänsla. Pontus och jag satt bÃ¥da längst bak i sittbrunnen för att hÃ¥lla nosen pÃ¥ bÃ¥ten över vÃ¥gorna vi forsade igenom. Vi diskuterade att kanske ta ner spinnakern istället för att gippa med tanke pÃ¥ den hÃ¥rda vinden, men övermodiga i ledningen bestämde vi att testa en gipp i alla fall. Den nya lovartsgajen var tyvärr sÃ¥ hÃ¥rt ansatt att det blev problem att fÃ¥ dit spinnakerbomen. Pontus gick dÃ¥ fram i sittbrunnen för att lossa gajen samtidigt som jag till slut fick den pÃ¥ plats. Tyvärr dök bÃ¥ten ner i en vÃ¥g vilket fick spinnakern att pendla ut och dra omkull oss i en riktig kinesgipp som vattenfyllde sittbrunnen. Inget annat var att göra än att lossa alla fall och ösa som galningar för att fÃ¥ sargerna över vattenytan igen. Samtidigt passerade stora delar av fältet och rundade upp pÃ¥ andra kryssen. När vi fÃ¥tt ut sÃ¥ pass mycket vatten att vi kunde börja se över förödelsen upptäckte vi att spinnakerfallet rappat ur. Det tillsammans med allt vatten som trängt in mellan skroven gjorde att vi valde att utgÃ¥ och segla iland. Det var givetvis surt att tappa en klar ledning, men samtidigt fick vi en bra värdemätare pÃ¥ vÃ¥r förmÃ¥ga. Med bra starter och fokuserat seglande har vi tillräcklig fart och höjd för att tampas i toppen. Nu är det bara att Ã¥ka hem och nöta pÃ¥ starter och spinnakersegling som gäller.
икони
Efter en fantastiskt tursam grosshandlarstart gick vi i mål på en andraplats.
Första start kl. 11. Vädret är ju skapligt.
Första start kl. 11. Vädret är ju skapligt.
The rule of three
”CIO.com: What’s that?”
”Gallo: We learn best by absorbing information in chunks, and chunks of three seem to work best. Comedians know that three is funnier than two, playwrights know that three is more dramatic than one, and Jobs knows that three is more persuasive than five.”
FrÃ¥n Q&A with Author of ”The Presentation Secrets of Steve Jobs”